Vantaan ratikan hinta- ja vaikutusarviot on saatu laskettua. Kokonaishinta on kohonnut yli 50 milj, edellisestä arviosta, hintojen nousun ja tarkentuneiden suunnitelmien vuoksi. Vantaan osuudeksi jää 414 M€. valtion osuus 177 M€ ja Helsingin 15 M€.
Ratikalla monia vaikutuksia
Ratikan vaikutusarviossa on päädytty lopputulokseen, että ratikka maksaa itsensä 40:ssa vuodessa. Arvioidaan, että ratikka tuo 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa.
Vuonna 2050 Vantaan ratikan päivittäiseksi matkustajamääräksi arvioidaan 46 000 mtkustajaa.
Vantaan ratikka tulee olemaan osa pääkaupunkiseudun ratikkaverkkoa. Helsingillä on varaukset ratikkaverkoston laajentamiseen ja myöhemmin on mahdollista yhdistää Vantaan ratikka tähän verkostoon. Seuraavana Helsingille valmistuu Jokeri pikaraitiotie Itäkeskuksesta Espoon Otanimeen. Raitioteillä tulee olemaan tulevaisuudessa merkittävä rooli joukkoliikenteen osana.
Hintavertailua bussivaihtoehtoon
Bussivaihtoehdon rakentamisen arvoitaisiin maksavan 180 M€. Superbussi vaihtoehdon 426 M€. Näihin kustannuksiin valtio ei osallistuisi.
Rakentamispäätös
Rakentamispäätös on tulossa Vantaan valtuustoon kevään aikan ja rakentamispäätös tehtäneen kesään mennessä.